مقدمه
چندین سال از ورود اولین کامیون به بازار ایران میگذرد و امروزه شرکتهای مختلفی مشغول تولید این ماشینهای جادهای هستند. کامیونت یا خاور که عمدتا تا ۷ الی ۸ تن کشش بار دارند، برای استفادههای مختلفی از قبیل:
آنچه در این مقاله می خوانید
- حمل اثاث منزل
- حمل یخچال
- سنگ و آوار ساختمانها
طراحیشدهاند.
پرفروشترین کامیونهای ایران کدامند؟
آمار فروش کامیون در سال 2015 نشان میدهد که از بین پنج شرکت برتر، سه مدل آن به ایران وارد میشود. پرفروشترین کامیونهای ایران شامل: ولوو، داف و اسکانیا هستند.
آمارها در ایران نشان میدهد که نرخ فروش کامیون ولوو و اسکانیا بیشتر از مدلهای دیگر است. پس از آنها ایسوزو، فاو و الوند و پکار و مان پرفروشترین کامیونهای ایران و باکیفیتترین خاورهای بازار کشور به شمار میآیند. ولوو افاچ رقیب نزدیکی برای اسکانیا سری G460 بوده اما اسکانیا در رتبهبندی جهانی دو رتبه پایینتر از ولوو است.
در سال 2015 «دایملر تراک» پرفروشترین کامیون در جهان شد. این شرکت آن سال حدود 42 میلیارد دلار فروش داشتهاست. سال 95 ایرانخودرو و دایملر برای فروش کامیون قراردادی امضا کردند که باید بر اساس آن در ایران نسل چهارم مدل آکتروس وارد و مونتاژ شود. اینگونه راننده کامیونهای ایرانی نیز سوار خودرویی شده که سال 2009 و 2012 بهعنوان خودرو سنگین برتر انتخاب شدهاست.
ایسوزو
نمایندگی این شرکت ژاپنی در ایران بهمن خودرو است که تا به امروز توانسته چندین مدل از این کمپانی را به ایران وارد کند. خاور ایسوزو 6 تن پرفروشترین نوع آن در ایران به شمار میرود.
فاو
فاو، یک شرکت چینی و درواقع رقیب ایسوزو در زمینه تولید ماشینهای سنگین و نیمه سنگین به شمار میرود. نام تجاری این شرکت تایگر و جدیدترین محصول آن فاو 6 تن است که در ایران نیز آمار خریدوفروش بالایی دارد.
الوند
الوند موتور با نام تجاری فوتون، یکی از اولین کارخانههای تولید کامیونتهای داخلی است که تا به امروز توانسته است رضایت مشتریان را بهخوبی جلب کند. این کارخانه زیر نظر سایپادیزل به فعالیت خود ادامه میدهد که در سند چشمانداز توسعهاش قصد دارد به یک کارخانه بینالمللی تبدیل شود. فوتون یکی از اولین نمونههایی است که توانست علاوه بر کامیونتهای 6 تن، خاورهای 8 تن نیز به بازار عرضه کند.
نکته
کامیونها دارای انواع گوناگونی هستند که برای رانندگی با آنها نیز به گواهینامههای بالای بیست تن نیاز است.
انواع کامیون:
کامیون کفی:
این کامیونها قسمت بار آنها دیواره ندارد و حمل بارهای دارای پالت و بستهبندی، آهنآلات سنگین و در برخی موارد جابهجایی ماشینآلات عمرانی و راهسازی را بر عهدهدارند.
کامیون تیغهدار:
این مدلها نزدیک به مدلهای کفی هستند فقط با این تفاوت که قسمت بار آنها توسط یک تیغه سراسری به دو نیمه تقسیمشدهاست.
کامیون لبهدار:
این مدل کامیونها حداکثر دیواره قسمت بار آنها هشتاد سانتیمتر است.
کامیون اتاقدار:
این مدل کامیونها بسیار به مدلهای لبهدار نزدیک هستند با این تفاوت که ارتفاع دیواره اتاق بار آنها از که به یک و نیم متر میرسد.
کامیون مسقف:
این مدل کامیونها قسمت بار آنها بهصورت سرپوشیده و محفظهدار است.
کامیون یخچالدار:
کامیون یخچالدار همان مدل سقفدار (مسقف) است فقط با این تفاوت که قسمت اتاق بار آنها دارای تجهیزات سردکننده است.
کامیون مخلوطکن (میکسر):
این مدلها قسمت بار آنها دارای محفظه پوشیده است که مخصوص بارهای فله مانند سیمان است که با وجود متحرک بودن قسمت بار مانع از منجمد شدن بار در حرکت و جابهجایی میشود که اغلب در صنعت راهسازی و ساختمانسازی برای حمل بتون استفاده میشود.
کامیون بونکر (مخزنی):
این مدلها دارای اتاق کاملا محافظ شده و پوشیده است که جهت بارهای فله مانند سیمان از آنها استفاده میشود.
کامیون کمپرسی:
کشنده این مدل کامیونها به اتاق بار وصل است و تخلیه بار در آنها توسط کمپرس صورت میگیرد.
کامیونت:
این مدل خودروها دو دسته هستند که ظرفیت آنها نسبت به تریلی کمتر است و نیاز به گواهینامه بالای پایه 2 دارند.
کامیون کفی:
این کامیونها قسمت بار آنها دیواره ندارد و حمل بارهای دارای پالت و بستهبندی، آهنآلات سنگین و در برخی موارد جابهجایی ماشینآلات عمرانی و راهسازی را بر عهدهدارند.
ون باری:
این مدلها دارای ظرفیت کمتر از 5 تن هستند و اتاق بار آنها و قسمت راننده بر روی یک شاسی یک تیکه سوار شده است.
خاور:
یک وسیله نقلیه باری که در ایران با نام خاور معروف است که درواقع به آن لوری گفته میشود، لوری یک نوع ون باری است که قسمت بار و اتاق راننده بهصورت دو تیکه بر یک شاسی سوار است و ظرفیت آن حداکثر به شش تن میرسد.
کشنده:
وسیله نقلیهای است که حمل و جابهجایی بسیاری از انواع اتاق بار، کانکس، ترانزیت و غیره… را بر عهده دارد.
خداوکیلی مقاله معرکه ای بود دمتون گرم