ترانزیت

ترانزیت

ترانزیت

حتماً کلمه ترانزیت را بارها و بارها شنیده اید. به خصوص کسانی که در بخش باربری فعال هستند یا به نوعی با صادرات و واردات سر و کار دارند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که معنی این کلمه چیست؟ برای چه کاری از ترانزیت استفاده می کنند؟

در این مقاله، انواع روش های حمل و نقل ترانزیت را مرور می کنیم

اساساً هر کشوری قادر به تأمین تمام نیازهای خود نیست. بنابراین لازم است برای تأمین این نیازها با کشورهای دیگر همکاری کند. این همکاری و تبادل کالا با توجه به اوضاع سیاسی و فرهنگی هر کشور صورت می گیرد و با توجه به این موارد امکان جابجایی کالا و تأمین نیازهای کشور وجود دارد.

علاوه بر این، ممکن است کشوری از ظرفیت بالایی برای تولید برخی کالاها یا مواد اولیه برخوردار باشد. در این شرایط فرصتی برای کشور برای کسب درآمد و ایجاد شغل وجود دارد.

هر کشوری یا باید مایحتاج خاص خود را تولید کند و یا از محصولات سایر کشورها برای تأمین نیازهای خود استفاده کند. هر کشور بسته به موقعیت جغرافیایی، سیاسی ، فرهنگی و … می تواند یک سری محصولات و کالاها را به تعداد زیاد تولید کند. این تولید اگر بیش از ظرفیت مصرف در آن کشور باشد، می تواند به یکی از فرصت های درآمدزایی آن کشور تبدیل شود.

بنابراین، انتقال کالا بین کشورهای مختلف ترانزیت نامیده می شود.

ثبت سفارش

کامیون ترانزیت 

کامیون های ترانزیت در واقع همان تریلی های ۱۸چرخ چادر دار و اتاق دار هستن که برای حمل انواع کالا های صادراتی ،شهری و بین شهری که وزن بالا و ابعاد حجیمی دارند، مورد استفاده قرار میگیرد .

انواع ترانزیت ها براساس نوع اتاقشان به سه دسته زیر تقسیم بندی میشوند:

ترانزیت پلمپ شو : این نوع ترانزیت ها برای حمل بارهای صادراتی مناسب هستند و بعد از بارگیری درب های اتاق آن در گمرک و یا محل بارگیری پلمپ میشود و تا رسیدن به مقصد باز نخواهد شد.

ترانزیت چادری : این ترانزیت ها همان تریلی های چادری ساده هستند چه معمولا چادر هایشان از طرفین باز میشود تا بتوان بارگیری و تخلیه بار آنها را راحت تر انجام داد.

کامیون ترانزیت 
کامیون ترانزیت

حمل بار با ترانزیت

حمل بار با ترانزیت یکی از کاربردی ترین سرویس های باربری در جهان پیمان بار است، یک تصور غلط در مورد باربری با ترانزیت این است که عموم مردم تصور میکنند ترانزیت ها تنها برای حمل بارهای صادراتی و ارسال بار به خارج از کشور است، اما اینگونه نبوده و ترانزیت هم مانند سایر کامیون های حمل بار برای ارسال بار شهری و برون شهری مناسب می باشد.

اگر باری که قصد ارسال آن را دارید وزنی برابر با ۲۲_۲۳تن دارد و حجیم است و همچنین حساس است به گونه ای که نباید به آن آب گیر کند،لازم است از ترانزیت های چادری برای حمل آن استفاده کنید.
جهان پیمان بار حمل بار با ترانزیت را به عنوان یکی از کاربردی ترین سرویس های باربری برای صاحبین بار فراهم کرده است و با توجه به گستردگی ناوگان حمل و نقلش، برای ارسال بار به سراسر کشور ترانزیت دارد.

حمل بار با ترانزیت
حمل بار با ترانزیت

باربری تهران به شهرستان با ترانزیت 

همانطور که پیش از به آن اشاره کردیم از ترانزیت میتوان برای حمل بار به تمام نقاط کشور استفاده نمود، تمامی شهر های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور با توجه به فراهم بودن شرایط جاده ای میتوانند باربری با ترانزیت را داشته باشند.
حمل بار به شهر های جنوبی کشور با ترانزیت توسط جهان پیمان بار ،تمامی شهر های زیر را شامل میشود:
ترانزیت حمل بار به شیراز، ترانزیت حمل بار به بندرعباس، ترانزیت حمل بار به اهواز، ترانزیت حمل بار به بندرلنگه، ترانزیت حمل بار به فارس، ترانزیت حمل بار به بشاگرد، ترانزیت حمل بار به جاسک، ترانزیت حمل بار به سیریک، ترانزیت حمل بار به بستک، پارسیان، ترانزیت حمل بار به خمیر و….
حمل بار به شهر های شمالی کشور با ترانزیت توسط جهان پیمان بار ،تمامی شهر های زیر را شامل میشود:
ترانزیت حمل بار به ساری، ترانزیت حمل بار به آمل، ترانزیت حمل بار به بابل، ترانزیت حمل بار به قائمشهر، ترانزیت حمل بار به بهشهر، چالوس، نکا، بابلسر، ترانزیت حمل بار به تنکابن، ترانزیت حمل بار به نوشهر، ترانزیت حمل بار به فریدونکنار، ترانزیت حمل بار به رامسر، ترانزیت حمل بار به جویبار، ترانزیت حمل بار به محمود آباد، ترانزیت حمل بار به نور، ترانزیت حمل بار به عباس آباد، ترانزیت حمل بار به چمستان، ترانزیت حمل بار به کلاردشت، ترانزیت حمل بار به سوادکوه و …. 
حمل بار به شهر های شرقی کشور با ترانزیت توسط جهان پیمان بار ،تمامی شهر های زیر را شامل میشود: 
ترانزیت حمل بار به مشهد، ترانزیت حمل بار به زاهدان، ترانزیت حمل بار به کرمان، ترانزیت حمل بار به نیشابور، ترانزیت حمل بار به سبزوار، بجنورد، ترانزیت حمل بار به بیرجند، ترانزیت حمل بار به سیرجان، ترانزیت حمل بار به رفستجان، ترانزیت حمل بار به تربت حیدریه، ترانزیت حمل بار به زابل، ترانزیت حمل بار به جیرفت، ترانزیت حمل بار به بم، ترانزیت حمل بار به ایرانشهر، ترانزیت حمل بار به چابهار و ….
حمل بار به شهر های غربی کشور با ترانزیت توسط جهان پیمان بار ،تمامی شهر های زیر را شامل میشود: 
ترانزیت حمل بار به اهواز ، ترانزیت حمل بار به کرمانشاه، ترانزیت حمل بار به ارومیه، ترانزیت حمل بار به سنندج، ترانزیت حمل بار به خرم آباد، همدان، ترانزیت حمل بار به بروجرد، ترانزیت حمل بار به ایلام، ترانزیت حمل بار به دزفول، ترانزیت حمل بار به بوکان، ترانزیت حمل بار به ملایر، سقز، ترانزیت حمل بار به خوی و ….
حمل بار به استان های مرکزی کشور با ترانزیت توسط جهان پیمان بار ،تمامی شهر های زیر را شامل میشود: 
ترانزیت حمل بار به اراک، ترانزیت حمل بار به ساوه، ترانزیت حمل بار به خمین، ترانزیت حمل بار به محلات، ترانزیت حمل بار به دلیجان، ترانزیت حمل بار به کرهرود، ترانزیت حمل بار به شازند، ترانزیت حمل بار به مامونیه، ترانزیت حمل بار به تفرش، ترانزیت حمل بار به یزد، ترانزیت حمل بار به کاشان، ترانزیت حمل بار به اصفهان، ترانزیت حمل بار به قم، ترانزیت حمل بار به گلپایگان و …
باربری تهران به شهرستان با ترانزیت 
باربری تهران به شهرستان با ترانزیت

ترانزیت باربری به مناطق مرزی

علاوه بر شهرستان های فوق ،جهان پیمان بار تمامی مناطق مرزی و بازارچه های مرزی از جمله شلمچه، سرخس، بیله سوار، آستارا، بازرگان، باجگیران، لطف آباد، بندرانزلی، ارس، مرز خسروی، پرویزخان، چذابه، باشماق، مهران، پیرانشهر، تمرچین، میرجاوه، اینچه برون، تمرچین، میلک، دوغارون، سومار را تحت پوشش خدمات باربری با ترانزیت قرار داده و با توجه به اهمیت ارسال بارهای صادراتی به این مناطق ،تمامی سرویس های ارائه شده توسط راننده های باتجربه و خودرو های به روز انجام میشود.

ترانزیت باربری به مناطق مرزی
ترانزیت باربری به مناطق مرزی

هزینه حمل بار با ترانزیت

هزینه حمل بار با ترانزیت همانند سایر ماشین های باربری متناسب با مسافت، وزن بار و ارزش مالی بار تخمین زده میشود که جهت اطلاع از نرخ کرایه حمل بار با ترانزیت به تمامی شهرستان ها میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان حمل و نقل جهان پیمان بار در تماس باشید تا کرایه به روز ترانزیت را متناسب با بار و محل بارگیری و تخلیه به شما بگویند.

هزینه حمل بار با ترانزیت
هزینه حمل بار با ترانزیت

انواع ترانزیت کالا

داخلی

ترانزیت داخلی جابجایی کالاهای مختلف در مرزهای کشور و از شهری به شهر دیگر است. برای انتقال بار، از روش های مختلفی با ماشین های مختلف استفاده می شود، مانند کامیون کمپرسی، چادری، و انواع کامیون، قطار و … 

خارجی

ترانزیت خارجی یا بین المللی جابجایی کالاهای سنگینی است که مبدا و مقصد دیگری غیر از ایران دارند و فقط از خاک ایران عبور می کنند. بیشتر این خدمات صادرات کالا خوانده می شود و قسمت کوچکی از آن به جابجایی بار سبک اختصاص دارد که بیشتر با حمل و نقل هوایی انجام می شود.

روش های ترانزیت

هوایی

یکی از مهمترین انواع ترانزیت و مهمترین رکن صادرات و واردات هر کشور، روش هوایی است. این بدان معناست که کالا با هواپیماهای باری بین دو کشور حمل می شود.

یکی از مهمترین مواردی که از این طریق قابل جابجایی است اقلام کشاورزی و غذایی است. زیرا زمان مفید و نگهداری با کیفیت بسیاری از محصولات کشاورزی به قدری کم است که برخی از محصولات فقط چند روز پس از تولید خراب می شوند.
بنابراین لازم است که این محصولات در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند، برای این منظور از روش هوایی استفاده می کنند. مزیت اصلی این روش کاهش زمان جابجایی کالا و تسریع در انتقال کالا است.

نمونه ای از ترانزیت هوایی
روش ترانزیت هوایی

جاده‌ای

نوع دیگر روش ترانزیت جاده ای است. در آن ما هزینه کمتری نسبت به روش‌های دیگر برای کالاها هزینه کنیم.
علاوه بر این، حمل و نقل جاده ای بسیار انعطاف پذیر تر از سایر روش های حمل و نقل است. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این روش را در مقاله حمل و نقل جاده ای بخوانید.

ترانزیت جاده ای
جاده ای یکی از روش های ترانزیت است

مزایای روش جاده ای

  • تردد کامیون در همه مناطق امکان پذیر است.
  • امکان تحویل بار به درب مقصد وجود دارد.
  • زمان حرکت و بارگیری کامیون مطابق با شرایط فرستنده کالا است.
  • مناسب کالاهای تجاری و محموله هایی که شرایط نگهداری خاصی ندارند.
  • سرعت انتقال بار بیشتر از حمل و نقل دریایی یا ریلی است.

یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت شرکت حمل و نقل جهان پیمان بار ترانزیت جاده‌ای  است. برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ریلی

حمل و نقل ریلی از سایر وسایل نقلیه ایمن تر است و حوادث ریلی کمتر است. حمل کالا با قطار ریلی و باری انجام می شود و زیرساخت های ریلی باید برای کالاهایی که بین دو کشور جابجا می شوند، فراهم باشد.

یکی از معایب این روش این است که برخلاف روش جاده ای، انعطاف پذیری زمانی و امکان تحویل درب منزل را ندارد.

ترانزیت
ترانزیت ریلی

دریایی

در این روش بارگیری توسط کشتی های باری خاص انجام می شود و بیشتر توسط کشورهایی انجام می شود که بندر مرزی دارند. این روش فقط مربوط به صادرات کالا و واردات کالا به کشور است و اغلب برای بارهای فوق سنگین استفاده می شود.

ترانزیت
ترانزیت دریایی

قوانین ترانزیت

قانون مربوط به ترانزیت کالاهای خارجی از خاک ایران در تاریخ 22 اسفندماه در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27 اسفندماه به تصویب شورای نگهبان رسیده است.

این قانون شامل 26 ماده و 5 تبصره به شرح زیر است.

ماده ۱:

ترانزیت خارجی کالا سلسله مراحلی است که طی آن کالایی از مبادی خارجی به مقصد کشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطق‌ حراست شده و ترتیب حمل تدریجی آن به تقاضای صاحب کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد و کالا از همان نقطه یا از دیگر نقاط مرزی کشور خارج می‌گردد.

تبصره

آن میزان از کالاهایی که وارد مناطق حراست شده می‌شوند درصورتی‌که تقاضای حمل آن به مقاصد داخل کشور توسط صاحب کالا داده‌ شود، تابع مقررات و ضوابط کالاهای وارده به کشور خواهد بود.

ماده ۲

به‌منظور انتظام امور ترانزیت کشور و برقراری تسهیلات لازم در توزیع منطقه‌ای کالاهای ترانزیتی و تحصیل عایدات حاصل از این انتظام،‌ هر یک از پایانه‌های باربری ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها که برحسب تقاضای وزارت راه و ترابری و تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و یا رعایت مقررات و ضوابط مربوطه، محوطه‌های گمرکی شناخته شود و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به ایجاد تسهیلات در‌ مناطق فوق اقدام نماید.

ماده ۳

ترانزیت خارجی کالاهایی که به کشور وارد می‌گردند در حدود قراردادهای موافقت‌نامه‌های منعقده بین دولت‌های طرفین نیاز به کسب‌ هیچ‌گونه مجوزی ندارند، مگر این‌که بنا بر علل امنیتی و مذهبی ورود آن به کشور ممنوع باشد.

‌تبصره ۱

فهرست کالاهای ممنوعه برای ترانزیت خارجی توسط شورای امنیت کشور تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.

تبصره ۲

ترانزیت خارجی محمولات دامی و نباتی و شیمیایی منوط به کسب مجوز مراجع مربوطه خواهد بود.

ماده ۴

کالاها و کانتینرهای حامل کالا که تحت عنوان ترانزیت خارجی از کشور عبور می‌کنند، جزء واردات و صادرات قطعی محسوب نمی‌گردند‌ و از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف است. لکن مشمول پرداخت هزینه‌های گمرکی و عملیاتی خواهند بود، مگر اینکه در‌ موافقت‌نامه ترانزیتی بین دولت با کشورهای دیگر یا موافقت‌نامه‌های گمرکی و حمل‌ونقل بین‌المللی، مقررات خاصی برای آن‌ها تعیین‌شده یا بشود که‌ در این صورت کالای ترانزیتی تابع همان مقرراتی خواهد بود که در موافقت‌نامه‌های مربوط تعیین‌شده است.

‌ماده ۵

کلیه کالاهای ترانزیت خارجی که توسط شرکت‌های سهامی حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایرانی دارای مجوز فعالیت از وزارت راه و ترابری حمل‌ می‌گردند، ازنظر سپردن وجه‌الضمان در حکم کالای مجاز تلقی شده، تضمین بانکی و یا ضمانت‌نامه‌های تضامنی بانکی شرکت‌های حمل‌ونقل و یا بیمه‌نامه‌های معتبر به‌جای وجه‌الضمان ترانزیت‌ پذیرفته می‌شود.

ماده ۶

هرگاه کالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل و یا از مرزهای کشور خارج شود، ترانزیت خاتمه‌ یافته تلقی گردیده و گمرک مکلف به تسویه تضمین دریافتی خواهد بود.

‌ماده ۷

گمرکات و سازمان‌های ذی‌ربط مکلف‌اند انبار و محوطه‌ های کافی و مناسب جهت تخلیه و نگهداری کالاهای خارجی با دریافت هزینه‌ها طبق مقررات مربوطه تخصیص دهند. تغییرات بسته‌بندی و یا تکمیل کالاهای ترانزیتی با نظارت مقامات گمرکی امکان‌پذیر خواهد بود.

‌ماده ۸

کانتینرهای حامل کالا به‌عنوان محفظه تلقی و از پرداخت سود و عوارض گمرکی معاف بوده و گمرک صرفاً به ثبت آمار ورود و خروج آن‌ها اقدام می‌نماید.

‌ماده ۹

کانتینرهایی که با مهروموم اولیه وارد می‌گردند، بدون نیاز به ارزیابی محتویات توسط سرویس ارزیابی و در خروج از گمرک فقط با مطابقت اسناد و اظهارنامه با الصاق پلمپ اضافی گمرک با صدور پروانه ترانزیت می‌گردند.

تبصره

در موارد استثنایی که ظن قوی برای گمرکات و نیروی انتظامی وجود دارد، فک پلمپ و ارزیابی محتویات و پلمپ مجدد با تنظیم‌ صورت‌مجلسی حاوی نتیجه بررسی و شماره‌های کانتینر و مهروموم‌های قبلی و جدید بلامانع است. درهرصورت حضور نماینده گمرک الزامی است.

‌ماده ۱۰

در مواردی که تعهد حمل کالای ترانزیتی با کانتینر تا مبادی ورودی است، گمرکات و سازمان‌های ذی‌ربط موظف‌اند تسهیلات لازم جهت تخلیه کالا در اماکن گمرکی و یا انتقال کالا از کانتینر به کامیون و یا واگن و یا هواپیما را فراهم نمایند.

‌ماده ۱۱

حتی‌المقدور قبل از تخلیه کالا از وسیله حمل، گمرک با قبول اظهارنامه به‌ضمیمه اسناد و ترخیصیِ در انجام عملیات ترانزیت‌ تسریع و ضمن اخذ تعهد از شرکت حمل تشریفات اداری و حسابداری را به بعد از خروج کالا از گمرکات و بندرها موکول می‌نماید.

ماده ۱۲

وضع هرگونه عوارض به کالاهای ترانزیتی به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترابری و تصویب هیئت‌وزیران خواهد بود.

ماده ۱۳

به‌منظور استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل کشور و در صورت نیاز به استفاده از وسایل نقلیه خارجی جاده‌ای جهت ترانزیت کالا از کشور، آیین‌نامه مربوطه با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیئت‌وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۴

وزارت راه و ترابری موجبات انعقاد قراردادهای دوجانبه و اعمال همکاری‌های منطقه‌ای که در تسهیل ترانزیت مؤثر است را فراهم خواهد نمود.

‌ماده ۱۵

وزارت راه و ترابری نسبت به ایجاد هماهنگی بین مقررات ترانزیت کشور با ضوابط جاری حمل‌ونقل بین‌المللی را از طرق پیوستن به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، ارتباط با سازمان‌های جهانی و ترویج حمل‌ و نقل کانتینری و چندوجهی اقدام خواهد نمود.

‌ماده ۱۶

تردد کامیون‌های تحت پوشش کارنه تیر در کشور نیازی به ارائه کارنه دو پاساژ نداشته و جهت تردد وسایل نقلیه فاقد کارنه تیر، تعهد کتبی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی دارای مجوز از وزارت راه و ترابری کفایت می‌نماید.

ماده ۱۷

به‌منظور هماهنگی و یکنواختی ضوابط ترانزیت‌ کالاهای نباتی و دامی، وزارت‌های جهاد سازندگی و کشاورزی می‌بایست در اسرع وقت‌ تفاهم لازمه با کشورهای در طول مسیر را به عمل‌آورند.

ماده ۱۸

وزارت‌های جهاد سازندگی و کشاورزی موظف‌اند بسته‌های قرنطینه دامی و نباتی در محل گمرکات مبادی ورودی و خروجی دایر نموده و کلیه امور مربوط به قرنطینه در آن پست‌ها انجام پذیرد.

‌ماده ۱۹

گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌بایست موجبات ترانزیت کالاهای تحت پوشش کارنه تیر درکلیه مبادی ورودی و خروجی گمرکات داخلی را فراهم نمایند.

ماده ۲۰

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حمایت‌های مالی و اعتباری از شرکت‌ها حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایرانی که در امر‌ ترانزیت‌ فعال می‌باشند به عمل آورد.

‌تبصره

وزارت راه و ترابری با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روش‌های حمایتی را تعیین و جهت تصویب به هیئت‌وزیران ارائه‌ خواهد نمود.

‌ماده ۲۱

اداره گذرنامه مکلف است گذرنامه و دفترچه خروجی مربوط به رانندگان ایرانی که در خطوط بین‌المللی به جابجایی کالاهای ترانزیتی فعالیت می‌نمایند را ظرف مهلت مقرر با پیشنهاد و تأیید سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوطی صادر نماید.

‌ماده ۲۲

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مهلت مقرر با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به صدور گواهینامه‌ بین‌المللی، پلاک ترانزیت‌ و دفترچه مالکیت برای رانندگان و کامیون‌هایی که قصد فعالیت در خطوط بین‌المللی دارند، با پیشنهاد سازمان حمل‌ونقل و‌ پایانه‌های کشور صادر نماید.

ماده ۲۳

سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، مسیرهای مشخصی را با هماهنگی وزارت کشور جهت ترانزیت‌ جاده‌ای تعیین و نیروی انتظامی موظف است کنترل‌های لازم را به عمل آورد.

ماده ۲۴

هزینه اجرایی این قانون از محل درآمدهای حاصله موضوع این قانون تأمین می‌گردد.

ماده ۲۵

از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو می‌گردد.

ماده ۲۶

شرایط عمومی اظهار و انجام تشریفات گمرکی و اسنادی که باید ارائه گردد و سایر امور مربوطه با رعایت حداکثر تسهیلات در آیین‌نامه‌ اجرایی این قانون که حداکثر ظرف مهلت سه ماه از تصویب این قانون توسط وزارتخانه‌های راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی و کشور تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران خواهد رسید تعیین می‌گردد.

 

دانلود مقالات به صورت pdfدانلود مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =